REPÜLŐORVOS.HU   

Barotrauma


Gyakran hagyják figyelmen kívül, hogy a közforgalmi

BAROTRAUMA:

 

a légtartó testüregekben a nyomás kiegyenlítődésének zavara

 

Tünetei:

 

egyre fokozódó fülfájdalom, halláscsökkenés, vérzés, dobhártya-perforáció,

cselekvőképtelenné válás.

 

Sok utazó azt gondolja, hogy a repülőgépben az emelkedésekor majd süllyedéskor a fedélzeten a légnyomás nem változik. Az igazság az, hogy az emelkedéskor a kabin-nyomás csökken, süllyedéskor pedig emelkedik.

 

 Az utazómagasságon, kb. 10 km magasságban a közforgalmi repülőgépek fedélzetén pedig a légnyomás kb. 1500–2400 m (5000–8000 ft) magasságnak felel meg.  A légnyomás ebben a 2438 m-es (8000 ft) magasságban 564 Hgmm-re csökken.  

 

Látnunk kell tehát, hogy a légnyomás-változás a repülés velejárója, S ezért osztogattak a légiutas-kísérők régebben a repülőgépek fedélzetén cukorkát.

 

Ma már a korszerű közforgalmú repülőgépeken a légkondicionáló rendszer fokozatos és lassú nyomásváltozást biztosít, amit az utasok nagy többsége észre sem vesz, vagy jól elvisel.

 

Tudnunk kell azt is, hogy a dobüregben a nyomás egy kis járat, a fülkürt (Eustach-kürt ) segítségével egyenlítődik ki.  Ha az utas náthás, vagy az orr- és garatrendszere gyulladt, esetleg allergiás, a fülkürt nem tud kinyílni és a dobhártya két oldalán nyomáskülönbség alakul ki. Minél nagyobb a külső és középfül között a nyomáskülönbség, annál súlyosabbak lesznek a panaszok.



Felszálláskor tehát a dobüregben a belső nyomás növekszik, de a túlnyomás spontán egyenlítődik ki az Eustach-kürtön. Leszálláskor fordítva zajlik a folyamat, a kabinnyomás növekszik! Ha azonban nem sikerül a nyomást kiegyenlíteni, a dobüregben marad az alacsony  légnyomás! Ilyenkor a panaszok (egy –vagy kétoldali fülfájás, halláscsökkenés, szédülés, hányinger) egyre fokozódódnak, a gyermekek sírnak, a hölgyek könnyeznek, a férfiak pedig a fájdalomtól cselekvőképtelenné válhatnak.

 

Az Eustach-kürt megnyitását aktívan, ásítással és nyeléssel kell segíteni, megpróbálható a Valsalva - manőver is. A csecsemőket helyes leszálláskor cumiztatni.

 

A barotrauma ijesztő tünetei tehát megelőzhetőek, ha az utasokat  megfelelően tájékoztatjuk, és szükség esetén ellátjuk  orrspray - vel. 

 

Fontos, hogy a befújni a süllyedés megkezdése előtt kell!

  

Vészes fájdalom esetén a légiutas-kísérő segít a fedélzeti elsősegélynyújtó dobozban található orrcseppel

 

 


 

Ismeretes, hogy a gázok nyomásváltozását, térfogatuk változása is kíséri: ( BoyleMariotte törvény ). Az utazómagasság elérésekor a térfogat növekedése eléri a 30%-ot is.

 

Amennyiben akadályozott a nyomáskiegyenlítés a gáztartalmú testüregeknél, panaszok jelentkeznek.

 

 





Az oldalon található anyagok szerzői jogvédelem alatt állnak,
minden jog fenntartva!

© (2008 - ) dr. Melles Imre